1,2 en 3 - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van pim heuvel - WaarBenJij.nu 1,2 en 3 - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van pim heuvel - WaarBenJij.nu

1,2 en 3

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg pim

19 Februari 2018 | Chili, Santiago de Chile

1.We zijn weer in Santiago in hetzelfde hotelletje als op de heenreis en gaan naar het enorme zwembad dat eind december al hadden gespot. Leeg en verlaten maar vandaag mudje vol .
De kaartjes zijn best duur maar Pim ziet dat het voor 60+voor de helft van de prijs is.
Ik haal alvast de paspoorten tevoorschijn om onze 60+ aan te tonenmaar de mevrouw achter het loket heeft de kaartjes al lang afgescheurd toen ze ons aan zag komen lopen.
"Gek" zei Pim tegen mij toen hij de paspoorten zag "dat ziet ze toch gewoon"
Ik dacht nog even"ja, maar aan mij toch niet..!!" We moesten er zo om lachen, de caissière had het precies in de gaten en lachte net zo hard mee.

2.Voor we onze poppenwagen terugbrengen gaan we nog even van de Panam 5 af de Andes in( de 5 is een begrip ,begint in Alaska,gaat door noord,midden en zuid Amerika totaan hetzuiden van Chiloe.
We gaan op zoek naar een plekje om te overnachten en naar de sterren te kijken.
Langs de weg staat een bord waarop nog nauwelijks het woord camping valt te ontwaren. Daar gaan we staan,we rijden het terrein op en parkeren de wagen,alles lijkt verlaten op twee honden na.
We zien een groot achthoekig gebouw(al eerder gezien in Argentinië ,wordt gebruikt voor feesten en partijen) wat betere tijden heeft gekend, de honden lopen vrolijk kwispelend met ons mee.
De schijnwerpers die ooit het bord boven de ingang hebben verlicht zijn verroest en bungelen nog aan de electriciteitsdraden en enkel het frame van het bord is nog over.
Aan de veranda rondom het gebouw hangt hier en daar nog een verkleurd crepepapieren slingertje.
We lopen verder over een vervallen bruggetje onder een ooit mooi poortje door en zien een grasveld voor de tentjes, badhokjes en twee jongens die aan het ballen zijn in een zwembad.
Het water is niet helemaal helder, zouden de honden er af en toe ook een duik in nemen?? De jongens zijn verrast en gaan hun vader halen. Zo'n aardige man,hij is erg trots op zijn camping maar we kunnen niet naar het veldje, dan stort de brug in maar we mogen in de "cabane" slapen voor dezelfde prijs. Het is een schuurtje met twee slaapkamers een keuken en een zithoek maar alles op een mannenmanier. Heel veel snoeren en stekkerdozen voor bedlamp,ijskast en flatscreen ,met touw bevestigd voor de keukentafel.De plankenvloer is niet aansluitend gelegd zodat je alle troep er gemakkelijk doorheen veegt naar de bodem eronder.
Als we spullen nodigbhebben mogen we die uit de feesttent halen we mogen ook zwemmen zonder te betalen.We doen het, de honden zijn binnen, eentje onder het keukenkasten, de andere in de zithoek. Tot drie maal toe komtber een cautcho langs galopperen richting dorp.
Er komt een kudde schapen langs met twee herders en een hond ,ook richting dorp,maar welk dorp?
Als we sterren gaan kijken horen we ergens muziek, er wordt getrommeld,prachtig,daar willen we wel heen maar dan stopt het en wordt er opeens heel sereen gezongen. We gaan toch maar niet, hebben er ons eigen feestje bij.
In de nacht horen we twee keer hoefgekletter op het asfalt de andere kant op.
S'ochtends zijn we opgesloten, het hek is dicht,iedereen is weg,de twee honden komen helemaal nat uit de kant waar het zwembad is, dus toch...
Rond half elf wordt het hek losgemaakt.

3.Chilenen trekken er graag op uit met de hele familie,koeltas en grote hoeveelheden vlees voor de Bbq .Ze strijken neer langs de oevers van een snel stromend bergriviertje en hebben een neus voor schaduwrijke plekjes.Wij vergeten telkens dat de zon de andere kant op draait en zitten dan al gauw onze schaduw kwijt.
Wild staan is niet altijd makkelijk omdat het meeste land is afgepaald en de weg te smal is om aan de kant te staan.
We vinden een veld bij een rivier waarvan de oevers bezet zijn maar achterin nog een mooie plek is.
Tussen de struiken staan twee ouderwetse kakdozen en er is een wasbak waarvan de afvoer niet verder gaat dan 10 cm.boven de grond.
De familie naast ons ,opa,oma en kleinkinderen heeft net uitgebreid gegeten,hun auto draait stationair om de telefoons op te laden(!) en oma zet voor de gezelligheid de muziek lekker hard.
De avond valt en iedereen gaat te bed,het wordt opeens heel stil.
Wij zijn het eerste wakker,al aan de koffie en alles is nog steeds stil.Het is ons al vaker opgevallen dat Chilenen laat op gang komen,de koele ochtenduren laten liggen en de avond pakken.
Het is al flink heet, dan gaat er een rits open,opa verschijnt als eerste,een grote brede dikke man(met bijpassende vrouw) met in zijn hand een heel klein lichtblauw piespotje, hij zwaait vrolijk naar ons en loopt voorzichtig naar de kakdoos om de pot te legen. Bij ons was die pot vroeger al lang in de struiken leeggekiepert.
Als we vertrekken worden we uitbundig uitgezwaaid.

• 19 Februari 2018 - 13:39

Jes Vriens:

Klinkt allemaal heel erg goed, fantastisch!!!!
    Wat zullen jullie genieten.
    Meer van dit voor jullie in alle volgende dagen.
    Woef woef
    Jes

• 19 Februari 2018 - 15:54

Marian Theelen:

wat een geweldige reis maken jullie, benieuwd naar de live-verslagen!
    Goede laatste dagen, tot in maart, X Marian

• 19 Februari 2018 - 21:44

Paul:

Wat een mooie beschrijving van prachtige situaties.
    Dank voor het delen. Wat heerlijk mooi.
    XO Paul

• 20 Februari 2018 - 13:32

Inke Berbee:

Ook even een levensteken vanuit hier. Alles ze gangetje, dus geniet nog even met volle teugen!! liefs Inke

• 22 Februari 2018 - 11:55

Piet:

Bedankt voor de kleurrijke beschrijvingen! Laten ze de auto lopen om hun mobiel op te laden?!? Bij Chilenen heb ik steeds het beeld dat het kleine tengere mensen zijn, maar dat klopt niet bij die man die uit die tent komt zetten. Die is volgens mij groot en Dik. Nog mooie weken Xen Piet