Bali - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van pim heuvel - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van pim heuvel - WaarBenJij.nu

Bali

Blijf op de hoogte en volg pim

01 Augustus 2012 | Nederland, Amsterdam

Tijd voor bericht vanuit Bali...Nu week weg, omweg gemaakt vanwege typhoon Hong Kongo, afgelopen week, via Bangkok(daar geen aansluiting en in 5 *hotel voor het eerst en laatst deze reis ondergebracht,decadent maar wel lekker)naar Bali.Met taxi, er gaan vrijwel geen bussen, naarUbud, landinwaarts.Wat wonen hier veel mensen en het lijkt of ze allemaal een brommertje hebben.Het verkeer is hier een georganiseerde chaos, het hele leven hier trouwens.Het lukt ze allemaal , in het verkeer gaat alles net goed(so far)in het dagelijks leven heeft ieder z 'n dagelijkse zorg die hem of haar ogenschijnlijk ook goed afgaat.
Ook al is de concurrentie moordend,op alle gebied,taxi,winkeltjes met mooie handgemaakte spullen,auto-of scooterhuur,sarong verkoopsters,dolfijnentrip vissers ,sieraden verkopers en massage dames(meestal wat ouder) men blijft lachen en vriendelijk.Het kunnen wachten en aanvaarden behoort hierdoor tot een van de kwaliteiten van de mensen hier.Dit heeft ongetwijfeld met hun geloof te maken waarin je eigen kaste bepalend is.Aanvaart je lot,
Zoals iemand hier zei, je lichaam is je transportmiddel, je ziel gaat verder.En die kan ver komen...we waren toevallig getuige van een crematie ceremonie van een hoge kaste meneer.Dit duurt een hele dag, we hadden de dagen ervoor al een soort glijbaan van bamboe zien staan waar militairen heel druk omheen aan het doen waren.Na drie uur wachten op de dag zelf tussen heel veel prachtig uitgedoste Balinezen(wat een sierlijkheid !), en flink wat toeristen(wat een lelijkheid!)was het zover en onder luid geschreeuw werd er een enorme troon op bamboe dragers met daaronder heel veel rennende mannetjes in het wit het dorp door gevoerd.De mannetjes wisselen elkaar af , de bouwsels, er komt nog meer,zijn zwaar. Dan volgt er een enorme ( zeer potente )zwarte stier met berijder een draak en als laatste een enorme toren ,zo'n 15 meter hoog,waar,wat achteraf blijkt, belangrijke mensen plus hoge kaste lijk in zitten.
Die toren wordt tegen de glijbaan geplaatst, belangrijke, nog levenden worden naar beneden gedragen door verse witte mannen en als de stier met veel getrek en geduw op de offerplaats staat komt de gouden kist naar beneden, de ingezwachtelde te cremeren persoon wordt eruit gehaald en in de stier geplaatst die inmiddels een groot gat in de gespierde rug is gezaagd waarna de vlammen beide naar een nog paradijselijker hiernamaals brengen.Vraag me nu af waar deze man dan naar toe moet....
We zitten nu in een paradijselijk oord aan zee, witte bloemen vallen naar beneden, worden jammer genoeg direct opgeveegd door overijverig personeel, we eten bij de warongs,lekker nasi, primakassie en hebben het heel goed. Het echte reizen is nog niet begonnen, dit voelt nog heel erg als vakantie, hoewel dat kleine rotstukkie voelde al erg zwaar en zweterig met de rugzak om!
Groet van Pim en Annelies.

• 01 Augustus 2012 - 13:46

Frans:

Ha Pim en Annelies
    Dank voor het mooie reisverslag. Hoe gaat dat dan met die stier, leeft hij nog als die kist in hem wordt geplaatst? Waar gaat het dan naartoe, de reis? Is daar achter te komen? Maar dan zijn jullie alweer verder gereisd en schiet er weer iets anders langs. Jullie zullen wel met meer vragen dan antwoorden terugkomen. Veel liefs frans

• 02 Augustus 2012 - 08:55

Margreet:

Ha Pim en Annelies, wat een verrassing zo snel een prachtig reisverhaal. Als ik het lees is het net een film, indrukwekkend lijkt mij. Hé Pim wat schrijf je mooi echt fijn te lezen. Wat zal A'dam dan ver weg zijn wanneer jullie getuigen zijn van dit alles en daarvan nog nagenieten aan zee onder vallende witte bloemen. Hier is is toch echt regen en regen na één dag zon wat uit de lucht valt. Missen zullen jullie het niet denk ik. Rust lekker uit daar, even acclimatiseren want opeens daar te zijn met constant de rugzak op is ook wennen. Heb het goed, ciao Margreet

• 02 Augustus 2012 - 10:34

Mart:

klinkt heel goed!

• 03 Augustus 2012 - 10:10

Paul:

Lieve Pim en Annelies, wat een mooie verhaal!!!!!. Neemt ons helemaal mee in jullie beleving. Geeft het gevoel ook even op Bali te zijn. Mooie les, het lichaam als transportmiddelen en de ziel die verder gaat. Dank en het ga jullie goed
    Paul

• 06 Augustus 2012 - 15:52

Peter Q:

Ha die Pim! Heerlijk, zo'n verslag.Zet mij weer op Bali ipv de koele regen hier. 25 jaar geleden heb ik vol verwondering de schijnbare verkeerschaols daar bespied. Nergens is de OV voor toeristen zo efficient: je hoeft alleen een plein op te lopen, roepen waar je heen wil, en binnen 2 minuten hebben gillende mannen je naar een bus of scooter geloodst. Ik ben dan ook benieuwd wat er met de stier is gebeurd.

• 07 Augustus 2012 - 22:52

Eric:

Lieve Pim en Annelies,

Wat leuk om gelijk al een verslag van jullie te lezen. Het is fijn om te lezen dat jullie het goed hebben op Balie. Veel herinneringen komen terug van onze reis in Indonesië. Ik vroeg me af of de stier van hout gemaakt was. Hopelijk wel want zo'n slachting.... Wat je schrijft over de toeristen is ook zo herkenbaar. Vaak van die vormloze loze melk witte mensen in eigenlijk hele lelijke kleding als je het vergelijkt met de bevolking zelf. Van Jetty begreep ik dat jullie na Balie naar Maleisië gaan. Hopelijk gaan jullie de Dutch monkey zien ( neusapen) erg komisch beesten.
    Heb je al de mooie bloezen geroken van de frangipane? Die bomen met die trossen wasachtige ivoorkleurige bloemen. Je zal ze vast al gezien hebben. De geur van de tropen.
    Geniet van jullie reis.
    Heel veel liefs Eric en natuurlijk ook van Guido