Lekker nat en heel vol in de Mekong - Reisverslag uit Mékongo, Gabon van pim heuvel - WaarBenJij.nu Lekker nat en heel vol in de Mekong - Reisverslag uit Mékongo, Gabon van pim heuvel - WaarBenJij.nu

Lekker nat en heel vol in de Mekong

Blijf op de hoogte en volg pim

01 September 2012 | Gabon, Mékongo

Zaterdag,1 september,
Huren we een motor om ons met ware doodsverachting in het verkeer te storten,helm op, mondkap voor rugzak voor twee dagen "lekker de stad uit" wordt het er niet minder druk om.Vanuit de lucht moet het eruit zien als colonnes mieren die elkaar vlak langs passeren, waar je je ook van afvraagt waar ze naar toe gaan.Ik heb het alleen nog maar over de bromfietse, fietsen ,scooters en motoren.Het je erin begeven lijkt lastig mar eenmaal " in the pit" is het fun, mits je ontspannen blijft rijden.
De Mekong is, zoals bekend een groot rivieren landschap,drijvende dorpen, lrijstvelden en dichtbebouwd land tussen de rivieren in.Wij hadden de illusie even de rust op te zoeken na vele dagen stad, maar dat gaat lastig worden. hoewel, morgen nemen we de nachtslaapbus naar Dalat , de hooglanden in , wie weet. kan ik ook weer beetje sporten. Laatste keer was in de gym,onder die idioot hoge torens in Kuala Lumpur waar expats hun dikke billen aan het wegwerken waren.We zaten daar vast vanwege visumproblemen.Lang verhaal, is opgelost, goeie les, regel je visum voor Vietnam VAN TE VOREN!!!Wij hadden informatie dat je visum kan regelen als je Vietnam binnenkomt, DOE DAT DUS NIET!!
Hebben net op tijd hotel gevonden, als het hier regent regent het echt!We zitten in de regentijd, ochtenden, erg warm, middag buien, makkelijk om je op in te stellen.In middels allebei strontverkouden dor al die airco's en vans overal, nog geen Bali belly's al is dit heel gevaarlijk nu te schrijven nadat ik uur geleden in een toch niet helemaal schoon eethuisje, geholpen door eenbenige kok , zijn eigen aangeprezen gerecht heb genuttigd....en die stomp was ook niet echt mooi afgehecht.
Gisteren door de ondergrondse gangen van de Vietcong gekropen. Te bedenken dat dit verzetsleger zich hier twee oorlogen in verplaatste,eerst de Viethmin tegen de Fransen, toen de Vietcong tegen de States maakt dat ik ze wat hardheid en mentalle weerbaarheid heel hoog heb zitten. Los van de gruwelen over en weer. En wat waren ze slim, inventieve boobytraps, beetje Torture Museum, schoenen van autobanden die je weer andersom kon aandoen als je je slag had geslagen(ze groeven gangen tot in de Amerikaanse bases) drietraps rookkanalen om vijand te misleiden,Amerikaanse sigaretten en kleding in bamboe zuurstofkanalen, zodat honden niet aansloegen, s'nachts de rijstvelden bewerken en altijd poepen in de Saigon rivier.De Amerikanen dachten ze ze door meedogenloze bombardementen uit hun gangen te krijgen, wel werd door de verzengende hitte , gas en dioxine alles wat bovengronds bestond vernietigd maar ook werd de kleigrond waar de gangen zich in bevinden alleen maar harder!
Ze hebben ze er nooit uit gekregen.
Waar je in Maleisië als backpacker bijna vanzelf heen wordt geleid ga je in Vietnam de mist in.We moeten veel meer zelf uitzoeken, puzzelen en moeite doen iets duidelijk te maken. Moet zeggen dat dat ons beter bevalt, Maleisië was goeie ervaring , we hoeven er niet meer naar terug.
Over Vietnam binnenkort meer,
Liefs van Pim en Annelies.

• 01 September 2012 - 13:13

Aty:

Ik herken veel in jullie verslagen.Bedankt.Ik lees ze met plezier.
    Nog veel plezier in Vietnam.
    Groeten van Aty

• 01 September 2012 - 13:17

Jan-piet:

Ha leuk om te lezen hoe jullie je daar door de drukte en mensenmassa bewegen. Kan mij voorstellen dat het indrukwekkend en relativerend is. Wij hebben zojuist een paar dagen door Vlaanderen en Brabant gefietst. Ook leuk en afwisselend, maar de plaatselijke gewoontes zijn gemakkelijker te begrijpen. In oktober gaan wij nog een week naar Spanje. Tot die tijd gewoon druk met afwisselend werk. Het is voor ons een beetje een rare zomer. Een goede vriendin overleden en mijn vierde kleinkind geboren. Leven en dood binnen handbereik. Ondanks de afwezigheid, voornamelijk door de tijdelijke warmte hier, redelijk veel thee gedronken. Goede tijd en nogmaals dank voor verslag. Groet Jan-Piet

• 01 September 2012 - 16:53

Jes Vriens:

Ai aiaia
    Spannend allemaal luitjes!!!
    Leuk jullie zo te volgen.
    Ben erg benieuwd naar jullie reisverslag uit Vietnam.
    Wat een goeie verhalen, hoop op meer als jullie terug zijn. Slimme mannekes, die Vietcong.
    XXX

• 02 September 2012 - 16:20

Ruud & Inge:

Lieve Anne en Pim,
    Heerlijk die verhalen uit Vietnam. Wij zijn weer helemaal terug dankzij jullie avonturen! Vergeet absoluut niet per boot door de Mekong te gaan. Het leven speelt zich daar af op het water en je ziet veel meer dan via de weg. Wij genieten hier van een redelijk goeie zomer, Ruud is net terug uit Rio de Janeiro voor werk en dat is ook erg de moeite waard!
    Volgende week nog een weekje naar vriend Marcel in zuidspanje en dan weer aan de arbeid.
    Denken veel aan jullie en genieten van afstand enorm mee!
    Grote knuffel en weest voorzichtig ;-)

• 02 September 2012 - 16:32

Ruud:

PS. Hoewel toeristisch , ga absoluut naar Halong Bay en naar Hoi An. Niet te missenXX

• 03 September 2012 - 07:18

Hvh:

Beste Pim,

je verslagen zijn een plezier om te lezen, nog een mooie vervolg van het avontuur!

• 03 September 2012 - 17:21

Mart:

Ben erg benieuwd hoe jullie Hanoi gaan vinden. Ik was diep onder de indruk van de combinatie van vergane grandeur en enorme werklust. Heb het goed.

• 03 September 2012 - 18:31

Doriet:

hoezo Vietnam en geen Afrika ,dat hadden we niet afgesproken , he!!
    lieve Pim en Annelies het is heerlijk jullie verslag te lezen. Ik geniet ervan.
    lieverds , heb het goed.. liefs Doriet

• 04 September 2012 - 12:27

Paul En Margareta:

Lieve Pim en Annelies,

Wat heerlijk jullie belevenissen te lezen. Zo zijn wij ook even in Vietnam. Zie het helemaal voor mij jullie 'in the pit' op de motor supperrelaxed onderdeel van de georganiseerde chaos.

groet

• 04 September 2012 - 23:13

Piet-utrecht:

Hoi Annelies en Pim, ja wat heeft dat volk verschrikkelijk geleden! Ik heb ook respect voor dat volk en die mensen.Het is een land waar ik nog weleens naar toe zou willen, we hebben die oorlog ook zo intens meegemaakt via de media tijdens onze jonge jaren. Trouwens ik ben ook nog steeds lid van het Medisch Comité Vietnam. Mooi dat jullie dat nu allemaal daar met eigen ogen aanschouwen. Jullie veel reisplezier en mooie ontmoetingen..... kussen van Marja en mij!