Terimakassie Bali - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van pim heuvel - WaarBenJij.nu Terimakassie Bali - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van pim heuvel - WaarBenJij.nu

Terimakassie Bali

Blijf op de hoogte en volg pim

09 Augustus 2012 | Nederland, Amsterdam

Twee weken Bali , een hoofd vol iindrukken....heel veel groen,een enorme diversiteit aan planten,kleuren van de vele bloemen, van de kleding tijdens de ceremonies, van het zwarte zand in het noorden en het witte in het zuiden. De geur van plantenresten,vuurtjes langs de weg, ze verbranden veel troep, en dan de intense geur van kruidnagels die liggen te drogen langs de weg.
De stinkende achterkant van alle schoonheid, de slechte riolering ,de vieze goten en vuilnisbelten ,de stank van de enorme uitstoot van het intense verkeer.
Wat bij blijft is de openheid en vriendelijkheid van de mensen, de lach is nooit ver weg en de interesse is oprecht.
Hoe moet het verder met Bali.....zoveel mensen, zoveel afval en zoveel nieuwe bouwprojecten,van hoofdzakelijke buitenlandse investeerders. In het noorden bezitten ze al veel land, hotels, restaurants en dit spreidt zich uit over het hele eiland.Het is privé kolonialisme en de Balinees is wederom ondergeschikt.
Je zou er een stop op willen zetten,de corrupte regering doet het tegenovergestelde en stimuleert buitenlandse investeringen.
Het is korte termijn denken, over dit paradijselijke eiland komt een deken te liggen waardoor floreren ieder jaar moeilijker dreigt te worden.
Ik hoop op wijsheid en nieuwe ontwikkelingen in de toekomst, er is daar zoveel schoonheid!

• 09 Augustus 2012 - 08:10

Len:

Lieve Pim & Annelies,
    Ik zit hier aan mijn ochtendkoffie jullie verslag te lezen. Grappig. Ja..je kijkt je ogen uit in die gordel van smaragd. Veel is mooi, veel ook weer niet en veel verbazingwekkend. Op Bali was ik nooit, wel Sumatra en Java. Het gekrioel..! Nu is Bali voornamelijk Hindoestaans en de rest van t land Islamitisch. Wat wel bepalend schijnt te zijn voor de sfeer. Worden jullie niet gek van te dikke Australiers. Wij alweer 2 weken terug uit de USA. Veel gekampeerd op goddelijke plekken en over dik gesproken! Obesitas rules, niet in de steden, maar eenmaal de stad uit en het vet waggelt en blubbert je tegemoet. Dat kun je van die tanige Indo's niet zeggen. Vroeger werden rijke mensen in cartoons getekend met een hoge hoed en een enorme buik. Nu is het andersom. Hoe armer, hoe dikker....! Fijn dat jullie het zo goed hebben. Kijk en geniet!

• 09 Augustus 2012 - 12:16

Ruud Van Andel:

Lieve Annelies en Pim,

Goed om jullie verhalen op deze manier te lezen. Heel herkenbaar wat jullie schrijven over Bali. Wij waren er destijds net na die vreselijke bomaanslag, hetgeen wellicht een wat vertekend beeld schetst, maar met name de verregaande corruptie en het totale gebrek aan verantwoordelijkheid van de overheid vonden wij, toen ook al, heel schrijnend. Het heeft zowel met het Hindoeisme als met de jarenlange 'geknechtheid' van dit volk te maken. Wij waren er destijds in de regentijd en dan spoelt al het afval vanaf het eiland zo de zee in en spoelt weer aan bij de stranden. Je dreef letterlijk in een zee van plastic en het hele strand lag vol. Niemand deed er iets aan. Het waren met name de westerse eigenaren van hotels en strandtenten die een schoonmaakactie op touw zetten, maar de Balinezen zelf, nog de overheid deed iets. En dit terwijl toerisme de grootste bron van inkomsten is daar. Wij zijn benieuwd of jullie ook last hebben van het gebedel en van opdringerige verkopers. Verder hopen we natuurlijk dat jullie vooral volop genieten daar, want het blijft natuurlijk wel een prachtig oord daar, ondanks alles. Vooral het noorden met de uitgestrekte rijstvelden en heuvels vonden wij schitterend. Wij verblijven momenteel in Portugal, waar het heerlijk stabiel zomerweer is en we wonen 2 weken in het huis van een vriendin van Inge, in een dorp vlakbij Sintra, in de heuvels en vlak bij de stranden. Heerlijk land is dit, vriendelijke, relaxte bevolking, lekker eten en prachtige landschappen. Kortom, wij vermaken ons goed!
    Heel veel liefs van ons, we volgen jullie op de voet en zijn benieuwd naar jullie avonturen!

Dikke kus,

Inge en Ruud

• 09 Augustus 2012 - 12:52

Wouter Ter Braake:

ik heb makkelijk praten in het rijke Nederland. Maar wat zou het mooi zijn wanneer er gewerkt zou worden aan 'welvaart zonder groei' en 'welvaart zonder geknoei. Zit met Nils in de 'bakkerswinkel' in het Westerpark. Net de schoonheid van de architectuur van de Spaarndammerbuurt bewonderd. Schoon en ook letterlijk schoon was de omgeving van het Zuidlaardermeer waar we twee dagen hebben gefietst.

Missen jullie kinderen en kleinkind? Of valt dat mee?

Veel mooie ontmoetingen gewenst en ook (oogverblindende) schoonheid op jullie verdere reis.

Hartelijke groet, ook van Nils, Wouter

• 11 Augustus 2012 - 09:26

Marja De Wit:

Hoi Pim en Annelies,

Heerlijk om al die reisverhalen van jullie te lezen. Komen bj mij ook weer veel herinneringen van Bali boven. Herkenbaar dus allemaal.
    Geniet van zoveel tijd, leven 'zonder de klok', geen verplichte afspraken, lekker weer, vriendelijke mensen en niet te vergeten: van zoveel tijd voor elkaar!
    Fijne reis nog verder, groetjes Marja de Wit

• 11 Augustus 2012 - 11:59

Jes:

Hee Pim en Annelies.
    Wat fijn om zo mee te kunnen reizen met jullie!!!!
    En jullie eerlijke visie te lezen op dat wat je daar aantrerft!!!
    Meer van hetzelfde, zou ik bijna zeggen. Zakkenvullers ten koste van wat er toe doet!!!!!
    Maar gelukkig zijn daar altijd de mensen die je verrijken, met hun glimlach en hun werk .
    Geniet van die ontmoetingen en van de schoonheid van deze aardkloot, die zo veel, zoveel , zo veel moois heeft!!!!
    Heel veel moois toegewenst!!!!!
    XXX Jes en Barbara

• 12 Augustus 2012 - 13:03