Al een heel stuk verder - Reisverslag uit Puyuhuapi, Chili van pim heuvel - WaarBenJij.nu Al een heel stuk verder - Reisverslag uit Puyuhuapi, Chili van pim heuvel - WaarBenJij.nu

Al een heel stuk verder

Door: Pim

Blijf op de hoogte en volg pim

14 Januari 2018 | Chili, Puyuhuapi

Vanuit een schilderachtig dorp aan een groot meer, ooit gesticht door Duitse immigranten(de straatjes hebben nog Duitse namen als Hopperdiezel en Grosse Ludwig ) een schets van ons wel en wee.
So far zo good zeiden we gisterenavond nog tegen elkaar, de bootreis langs de kust met z'n enorme bergen was heel fijn, je moet er wel voor zorgen steeds alles bij je te hebben, water, fruit, wat beleg, meestal wat flauwe kaas ,en ronde witte broodjes die je in elke kleine tienda kan krijgen.
Het rijden over de onverharde wegen gaat , ondanks onze kleine poppenwagen heel aardig.
Je moet wel afstand nemen van je voorganger,die je soms met flinke snelheid passeert, zo ook tegenliggers want de hoeveelheid stof is genoeg om in een keer ons busje te vullen, dus...ramen dicht tot je weer wat kan zien.
Afgelopen week hebben we veel tochten gemaakt in het Pumalin park, een enorm project van de steenrijke Amerikaanse zakenman Douglas' Tompkins (drie jaar geleden overleden tijdens kanotocht ) en zijn vrouw die momenteel andere projecten voortzet.Zewaren eigenaar van het kledingmerk Patagonia en Esprit en steken al hun geld in natuurprojecten.
Het park is uniek in de wereld vanwege die enorme biodiversiteit in het regenwoud, 700.000 hectare wordt beschermd tegen allerlei invloeden van buiten af.
Uiteraardiwas de man controversieel ,nationalisten moesten niks hebben van deze gringo die zomaar een pactmet de regering aanging en zich hun land toeeigende.
Zeker zovelen ,volgens mij de meeste Chilenen waren en zijn blij met hem en zijn vrouw die nog steeds lezingen geeft.
De wandelingen die wij gemaakt hebben waren prachtig, een belevenis om zo door deze intense natuur te lopen,prachtig aangelegde paden ,goeie voorzieningen,wat een schoonheid.
Moetstoppen nu, batterij is bijna leeg kan nog net versturen,
Tot de volgende,
Pim

• 14 Januari 2018 - 20:18

Piet En Marja:

Ha Pim en Annelies, mooi om van dat park te horen van die Tompkins en zijn Vrouw. Pim je vertelde over hem tijdens de afgelopen wandeling met Paul bij Culemborg, tjonge en nu ben daar!
    Ik ga het eens opzoeken en bekijken .....via Google , dan wel!
    Veel moois daar en kussen

• 14 Januari 2018 - 22:33

Bert:

Cool Pim en Annelies! Mooie belevenissen

• 15 Januari 2018 - 09:16

Pim Anne:

Zeg die Duitse kolonisten, die hebben niet toevallig iets met het nazi regime te maken toch..? Of zeker weten wel?

• 15 Januari 2018 - 12:22

Hank:

Hoi Annelies en Pim,
    Vandaag bijgelezen. Klinkt goed. Mooie ervaringen in een compleet andere wereld. Leuk om te volgen. Camper niet omruilen voor een 4x4?? Veel plezier verder.
    Hug.

• 16 Januari 2018 - 14:34

Martin:

Leuk om jullie te kunnen volgen!

• 19 Januari 2018 - 09:05

Jos En Ine:

Proficiat met jullie 40 jaar!
    Is (minstens) 75 een aardige doelstelling?
    Liefs, Jos en Ine.

• 22 Januari 2018 - 09:55

Paul:

Hai Pim Hai Annelies,
    Wat een intense ervaringen. Heerlijk om te lezen. nog heerlijker om mee te maken.
    Jullie zitten er midden in, ondergedompeld.
    xxx
    alle geods,