Carretera Austral - Reisverslag uit Chaitén, Chili van pim heuvel - WaarBenJij.nu Carretera Austral - Reisverslag uit Chaitén, Chili van pim heuvel - WaarBenJij.nu

Carretera Austral

Door: Pim

Blijf op de hoogte en volg pim

10 Januari 2018 | Chili, Chaitén

Vanuit Chaiten aande kust gaan we zaterdag per boot verder naar het zuiden. De beroemdste weg van Chili die 1200 kilometer naar het zuiden kronkelt is 200 kilomer verder geblokt.
Dit heeft te maken met de ramp die het dorp Santa Lucia op 16 december j.l. Is overkomen.
Door hevige regenbuien is er een modderstromen ontstaan waardoor 8 mensen zijn omgekomen en 16 mensen werden vermist.
De carretera Austral die pas in 2000 helemaal klaar was heeft een magischeaantrekkingskracht op velen.
We zien hier fietsers, motorrijders, allerlei campers , zoals eerder geschreven , meestal 4x4 , dienallemaal deze legendarische route willen volgen.
De weg gaat door regenwoud, langs gletsjers, enorme meren , vlak langs de zee en nog verder.
We hebben er vandaag een stuk van gereden, vanochtend naar (heel) warme bronnen hoog in de bergen en later naar de voet van de vulkaan Chaiten die in 2008 na 9000 jaar is uitgebarsten en dit stadje onder een afslaat van 20 centimeter heeft gelegd.
De mensen zijn het het nu nog steeds aan het wederopbouwen en dat voel je aan alles.
In het half aangelegde park wordt lava als ornament gebruikt en kleine winkeltjes en eethuisjes proberen het desolate karakter te verzachten.
De eenvoud van het plaatsje heeft ook iets krachtigs, en bouwen kunnen ze hier heel goed.
Alles hout, nauwelijks beton, veel steviger werd me door de timmerlieden verzekerd....
Morgen naar een meer waarvandaan we naar een gletsjer kunnen lopen, vandaag de vulkaan beklommen die vanuit verschillende verstopte gaten zat te roken.
Hopelijk houdt die zich de komende 9000 jaar weer gedeist...
Hasta la Proxima

• 10 Januari 2018 - 11:13

Marja Jager:

Ha Pim en Annelies,
    Wat zijn jullie ver weg! Ik lees jullie verhalen met veel plezier! Liefs, Marja.

• 10 Januari 2018 - 15:53

Frans Holdert:

liefs van marian en mij!

• 11 Januari 2018 - 13:34

Doriet:

Lieve schatten . Wat heerlijk allemaal ! Ook om te lezen . Heb het geweldig samen . Kus Doriet

• 11 Januari 2018 - 17:00

Els:

Wat indrukwekkend moet dat zijn, zo'n een intense natuur vol tegenstellingen: vuur, ijs, zee, bergen, vlaktes en jungle. Leven dicht bij de elementen, lekker in jullie (ongetwijfeld knusse) campertje. Ik hoop dat ze het redt en mee mag op de boot.... Heerlijk dat de mensen zo aardig zijn en mooi hoe ze weer opkrabbelen na zo'n verpletterend natuurgeweld. Heb t fijn samen, liefs, els