Op de helft - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van pim heuvel - WaarBenJij.nu Op de helft - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van pim heuvel - WaarBenJij.nu

Op de helft

Blijf op de hoogte en volg pim

09 September 2012 | Vietnam, Hoi An

Hoi An, zondagmiddag,36 graden.
We zitten hier tussen de bamboe op een van de mooiste plekken in Vietnam dusver.Hoi An is een relatief klein stadje aan een rivier,zo,n vijf kilometer van kust.Veel laagbouw, oude huisjes,natuurlijk winkeltjes met vooral kleding en schoenen.De rust hier is een verademing na grote steden als Saigon, Natrang en Danang.We blijven hier een paar dagen, hebben fietsen waarmee we in een kwartiertje aan het strand zijn. Alleen al die twee uurtjes zon vanochtend hebben ons wederom geblakerd,terwijl onze tint al aardig was aangepast aan de landsaard.Net verse springrolls gegeten, wat kunnen ze hier lekker koken!
Eten is hier iets wat niet te missen is, overal zie je kleine eettentjes met hele kleine krukjes en tafels,veel vrouwen met alles voor lekkere maaltijd op de fiets en tussen de palmbomen liggen op dit tijdstip kleden klaar waar je met uitzicht op zee je maaltijd krijgt.
Als jullie ooit naar Vietnam gaan, Hoi An Bamboo Village voor een geweldige lichte kamer en bij het strand, naar links en laatste restaurantje aandoen,lekkere vis en ligstoelen waar we ons voor het eerst in ons bestaan aan hebben overgeleverd.We genieten heel erg van deze luxe break op de helft van onze reis door dit fascinerende land.
Vanaf Saigon zijn we met de slaapbus ,met echte wat krappe bedjes, naar Dalat gereist,vroeger,en nog steeds toevluchtsoord vanwege het milde klimaat(1500 meter) en de mooie omgeving.
Tijdens de oorlog hadden zowel de hoge omes van de Zuidvietnamezen als de Vietcong hier hun buitenhuizen, op enige afstand geboden uiteraard....
Je ziet er nu veel jonge liefdes en net getrouwd in rare zwaan waterfietsen op het meer cruisen.
We kwamen om uur of 5 in de ochtend aan en het zag er groen,wij ook een beetje na de busrit maar wat een activiteit! Op het dorpsplein heel veel mooie verse groente,vooral vrouwen die uit de omliggende dorpen hun waar komen verkopen.We dronken koffie( zoo sterk ) en op weg naar guesthouse uurtje later waren er al veel aan het opbreken en weer paar uur later was er op hetzelfde plein een bloemenmarkt, geen groente meer te zien!
Het zijn heel harde werkers,met een enorme inventiviteit wordt van van alles weer van alles gemaakt. er heerst een enorme activiteit.
Mensen zijn hier minder onderdanig zoals in Indonesië en Maleisië( waar ik aangeSproken werd met "boss" of "master") wat ons erg bevalt.Blijft natuurlijk dat iedereen z 'n diensten wil slijten, het is laag seizoen dus de spoeling is dun.
In Dalat motor gehuurd en de bergen in geweest, we wilden drie dagen door de bergen naar de kust, we zijn teruggegaan omdat ik het weer niet vertrouwde , het was heel nat in Dalat,en ik onze motoruitrusting niet ok vond.Was wel mooie rit, die we later met de bus afgemaakt hebben.
Dag in Natrang geweest, grote badplaats aan zee, veel gelopen, oude Chang torens uit de achtste ! eeuw bezocht en trein naar Nadang geregeld.
Treinreis van acht uur ,ook hier, al schuddend,noedels,chicken , rice en verzin het maar in volle heel koude,trein vol slapende rochelende, hard pratende en etende Vietnamezen.Gelukkig boodt het zicht op de buitenwereld veel moois,het was een pittig ritje!
Lieve vrienden en vriendinnen, dit was het weer, tot over enige tijd,vergeet niet te stemmen, die van ons zijn verloren, helaas wat niet mag verhinderen dat jullie er voor moeten zorgen dat Rutte op erebaantje in Brussel moet gaan solliciteren!
Liefs,
Pim en Annelies

• 10 September 2012 - 09:12

Mooie Mario:

Mooie verhalen Papa Pim, het klinkt alsof je er uiterst van geniet.
    Dat ze je The Boss noemen moet ook als muziek in de oren klinken lijkt me.
    De TfL 2013 leeft alweer onder de MM (een aantal..), er wordt over bediscussieerd.. Hopelijk is het wat concreter tegen de tijd dat je terug bent..
    Blijf genieten ouwe!
    x
    Johan

• 13 September 2012 - 13:20

Margreet :

Lieve Annelies en Pim, wat heerlijk allemaal om mee te maken. Ik heb jullie Bamboo village natuurlijk meteen opgezocht en dat zag er luxe uit! Prachtig, om zo naar toe te gaan. Ook de mooie torens in Chang lijken we bijzonder in het echt te zien.

Hier Rutte en Samson beide gekozen, Rutte iets meer, ben benieuwd hoe en wat. Pvv heeft heel veel verloren gelukkig!

Geniet van al het moois, de snelle jongens met nette haren, de meisjes met witte jurkje op de brommertjes, het fruit de groeten alle kleuren. Lekker eten en hee leuk zo'n treinreis.

Liefs Margreet

• 17 September 2012 - 22:39

Bert:

Je hebt toch een motor gehuurd, wat goed! Heerlijk verhaal pim en annelies...
    Voel me meteen right back in Azie.. En wat was Hoi an fijn idd!
    Er is meer op jullie pad in dit prachtige land.. geniet ook daar van! (Sapa in het noorden is fantastisch, en Hanoi is mysterisch hysterisch!)

enjoy!

bert