Na(ar) het noorden - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van pim heuvel - WaarBenJij.nu Na(ar) het noorden - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van pim heuvel - WaarBenJij.nu

Na(ar) het noorden

Door: Pim

Blijf op de hoogte en volg pim

21 September 2012 | Vietnam, Hanoi

Twee uur geleden motor teruggebracht ( voor de liefhebbers, een Honda pro 1600 classic) ,stof afgedouched, droge strot doorgespoeld met Hanoi bier en weer wat zuiverder lucht aan het inademen in hotelkamer in het oude centrum.Ondanks dit alles voel ik me nog niet echt fit. Zo'n motorreis van een week door noord Vietnam is geen sinecure.Ruw inschattend is er zo'n keer of vijf een aanslag op ons gepleegd door het waanzinnig gevaarlijke rijgedrag in deze contreien. Bussen,groot en klein, grote vrachtwagens halen elkaar als het maar even of helemaal niet kan in.Dit doen ze bij voorkeur vlak voor of net na een bocht waardoor er ineens weer een vierkoplampkoppig monster op je afkomt.Door flink te anticiperen gaat het allemaal goed maar als je ooit van plan bent zoiets te gaan doen ,want het blijft een geweldige ervaring,raad ik aan eerst wat in onherbergzaamheid te oefenen. En toch....het was een prachtige tocht, we hebben ook uren op kleine , vaak slechte wegen met nauwelijks verkeer gereden, het landschap was vaak magic en op deze manier door de binnenlanden reizen geeft veel. Zoveel dat we s 'avonds om een uur of acht plat gingen om de beelden van de dag en het vermoeiende rijden te verwerken.
Hanoi uit en weer inkomen is een onderneming op zich,kost al gauw uurtje of twee.Het oude centrum heeft zeker een mooiie sfeer,jammer dat al die bromfietsen en scooters hier afbreuk aan doen.Ze zijn niet alleen rijdend gekmakend, ook worden ze overal, tot in de huiskamers aan toe, neergezet.De trottoirs zijn niet te belopen,je wordt gedwongen om die kleredingen te omzeilen om vervolgens op straat erg goed uit te kijken want als voetganger hoor je hier echt tot de losers.
Wat moet het hier prachtig zijn geweest toen er alleen nog maar gefietst kon worden.
Ik kom nog terug op onze reis per trein vanaf Hue naar Hanoi, morgen gaan we naar Cat Ba island, Halong Bay. Het is de kunst door de overgeorganiseerde jonktochten, diving , kayak en andere aangeboden avonturen heen te touren en onze eigen trip te maken wat tot op heden , neem nou zo'n morortrip,aardig lukt.
Groet van Pim en Annelies.

• 22 September 2012 - 17:46

Aty:

Hoi Pim en Annelies,

De verhalen zijn zeer herkenbaar.Ik vond het ook verschrikkelijk dat je nauwelijks op de stoep kunt lopen.Verder is het natuurlijk geweldig dat jullie dit doen.
    Nog heel veel plezier!!
    Aty

• 23 September 2012 - 15:06

Martin:

Nog heel veel van al het goede!

• 25 September 2012 - 11:13

Jes Vriens:

Hee jongens
    jullie zijn wel op een enerverende reis.
    Dat wordt nog maanden nakauwen, als jullie terug zijn in het nette, overgeorganiseerde nederlandje!!!!
    Mooi om te lezen, hoe julie genieten en overvol geraken van alle indrukken en ervaringen.
    liefs jes